JAK ZABEZPIECZYĆ LAKIER PRZED ZIMĄ?

Trzaskający mróz, śnieg, sypiące się spod kół drobiny lodu – to tylko kilka powodów, dla których przed pierwszymi śniegami warto zabezpieczyć lakier w swoim samochodzie. Większość kierowców uważa, że wizyta w myjni samochodowej rozwiązuje wszelkie problemy, ale te nadzieje mogą okazać się złudne. Bez odpowiedniego zabezpieczenia lakier w ciągu zimy może całkowicie stracić swój blask i piękny wygląd. Jak najlepiej go ochronić? Rozwiązaniem problemu może być mycie ręczne oraz woskowanie.

jak zabezpieczyc lakier przed zima

Woskowanie lakieru ma tę zaletę, że nadaje powłoce lakierniczej eleganckiego wyglądu, jednocześnie zapewniając dobrą ochronę przed brudem, błotem i rdzą. Porządne woskowanie nie jest szybkim i łatwym zabiegiem, ale poświęcając na to zadanie odrobinę czasu, możemy być pewni, że lakier będzie wymagał znacznie mniej uwagi w codziennym użytkowaniu. Jak jednak skutecznie woskować auto?

Bezdotykowe nakładanie wosku na mokro

Nakładanie wosku na mokro jest stosunkowo prostą metodą, która nieco przypomina automatyczne woskowanie w myjni. Do tego celu wykorzystywane są specjalne preparaty – niektóre z nich nadają się do bezpośredniego nakładania, ale niektóre z nich dostępne są pod postacią koncentratów, które należy przed użyciem rozcieńczyć wodą. Te pierwsze są oczywiście znacznie łatwiejsze w użytkowaniu, gdyż sprzedawane są w butelkach z rozpylaczem lub pod postacią aerozolu i zwykle wystarczy natrysnąć je na karoserię zaraz po umyciu auta i spłukać. Preparaty rozcieńczalne wodą najlepiej wykorzystać do ostatniego płukania po myciu i nakładać miękką gąbką. Zaletą tej metody jest z pewnością szybkość – nie będzie konieczne tutaj ani wycieranie ani polerowanie. Nie trzeba także w żaden sposób zabezpieczać uszczelek w drzwiach auta. Wadą niestety jest krótki czas ochrony zapewnianej przez tego typu woski i całą czynność trzeba systematycznie powtarzać. Z ich pomocą nie usuniemy też z lakieru głębokich zabrudzeń i nie możemy liczyć na uzyskanie intensywnego połysku.

Ręczne woskowanie lakieru

Dla osób, które cenią sobie trwałość oraz bardzo dobry efekt końcowy, alternatywą może okazać się ręczne woskowanie z użyciem odpowiedniej pasty oraz zwykłych ściereczek. Do tego celu najlepiej wybrać szmatki z mikrofibry, które nie pozostawiają na lakierze włókien i mają odpowiednią twardość do tego typu zadań. Potrzebne będą dwie czyste ściereczki – jedną wykorzystamy do nałożenia preparatu na karoserię, a druga posłuży do wypolerowania lakieru. Zaletą past woskowych jest ich różnorodność – na rynku dostępne są preparaty o właściwościach czyszczących i polerujących, pasty koloryzujące czy barwiące. Do zabezpieczenia lakieru przed zimą najlepiej nadają się woski czyszcząco-polerujące, które dokładnie usuną wszelkie zabrudzenia (również te, których trudno pozbyć się szamponem) oraz zapewnią doskonały efekt końcowy. Wadą tego rozwiązania jest z pewnością konieczność poświęcenia sporej ilości czasu – cała czynność wymaga bowiem nałożenia wosku na cała karoserię, a potem kompleksowego polerowania wszystkich elementów.

Woskowanie maszynowe

Czas potrzebny na polerowanie lakieru można znacząco skrócić, jeżeli do dyspozycji mamy polerkę obrotową lub oscylacyjną. Praca z tymi urządzeniami nieco się różni – o ile polerka oscylacyjna może być z powodzeniem stosowana przez niedoświadczonych użytkowników, to urządzenia obrotowe wymagają już pewnej praktyki. Jeżeli nie mieliśmy wcześniej w ręku polerki obrotowej, to lepiej nie ryzykować – może skończyć się to nadmiernym starciem powłoki lakierniczej lub uszkodzeniem spowodowanym tarciem i przegrzaniem. Polerka oscylacyjna jest znacznie bezpieczniejsza w użytkowaniu, chociaż nie zapewnia aż tak dobrego efektu, jak w przypadku polerek obrotowych.

Lakier pod fachową opieką

Co jednak zrobić, gdy nie dysponujemy umiejętnościami lub wystarczającą ilością czasu na takie zabiegi? Wtedy z pomocą przyjść mogą specjalistyczne warsztaty. Dobry lakiernik wykona woskowanie szybko i profesjonalnie, co jest szczególnie ważne w przypadku drogich samochodów lub aut zabytkowych. Koszt takiej operacji będzie z pewnością wyższy, niż w przypadku samodzielnego woskowania, ale w cenę wliczona jest również pewność, że karoseria auta zabezpieczona i odświeżona została fachowo i kompleksowo.