JAK ZABEZPIECZYĆ PODWOZIE PRZED ZIMĄ?

Zima to trudny czas – nie tylko dla ludzi, zwierząt i roślin, ale także dla maszyn. Niskie temperatury, wilgoć, lód, sól drogowa i inne niekorzystne warunki sprawiają, że samochody wymagają odpowiedniej konserwacji przed nastaniem pierwszych śniegów. W zimowy czas najbardziej narażone na uszkodzenia i korozję jest podwozie pojazdu – co można zrobić, aby auto bez uszczerbku przetrwało najzimniejsze miesiące roku?

zabezpieczenie podwozia przed zima

Konserwacja rozpoczyna się od mycia

Przed właściwymi czynnościami konserwacyjnymi podwozie auta należy bardzo dokładnie umyć. W tym celu najlepiej skorzystać z kanału lub podnośnika, co pozwoli dotrzeć z łatwością do wszystkich zakamarków. Wykonywanie konserwacji z użyciem klasycznego lewarka jest możliwe, ale wymaga pracy w pozycji leżącej i jest dość męczące, co może negatywnie wpłynąć na końcowy efekt.

Do czyszczenia podwozia trzeba wymontować osłony i nadkola, aby nie pominąć powierzchni znajdujących się pod nimi, a które mogą okazać się idealnym miejscem do rozwoju ognisk korozji. Czyszczenie najlepiej wykonywać z użyciem myjki parowej lub ciśnieniowej – gorąca woda pozwoli usunąć niemal wszelkie zabrudzenia i ślady tłustych substancji.

Kolejną czynnością jest ocena stanu podwozia. Celem kontroli jest wykrycie ognisk korozji i ubytków wywołanych przez rdzę. Takie miejsca oczyszczamy z pomocą drucianej szczotki lub mechanicznego urządzenia – szlifierki lub wiertarki z odpowiednią końcówką. W przypadku poważnych uszkodzeń, konieczna będzie interwencja blacharza. Po dokładnym oczyszczeniu można przystąpić do zabezpieczania elementów, których nie chcemy pomalować środkiem konserwującym i rozpocząć właściwe zabezpieczanie podwozia.

Malowanie podwozia środkiem antykorozyjnym

Na pierwszy ogień powinien pójść układ wydechowy, który musi zostać pokryty specjalną farbą odporną na wysokie temperatury. Wszystkie elementy podwozia, które rozgrzewają się w czasie pracy muszą zostać pomalowane preparatami o odpowiedniej odporności na gorąco, gdyż inne środki będą się na nich wypalać i łuszczyć, powodując dodatkowe problemy i ograniczając skuteczność ochrony. Część wykonawców podobnych zabezpieczeń rezygnuje z zabezpieczenia tych rozgrzewających się elementów. Po pomalowaniu rur wydechowych i tłumików, czekamy na wyschniecie preparatu i zabezpieczamy je folią. Przykrycia wymagać będą też części układu hamulcowego oraz elementy układu kierowniczego. Powłokę antykorozyjną nakładamy na podwozie stosunkowo grubą warstwą – od 0,5 do 2 milimetrów. Na rynku dostać można środki zabezpieczające w postaci farby do nakładania pędzlem oraz w postaci aerozoli czy płynów do natryskiwania pistoletem ciśnieniowym. Natryskiwanie jest znacznie lepszą metodą – nie tylko skraca czas całej operacji, ale także pozwala na dokładniejsze pokrycie wszystkich zakamarków środkiem.

Kompleksowe zabezpieczenia podwozia

Decydując się na konserwację w warunkach domowych, ograniczamy koszty, ale czasami lepiej udać się z tym problemem do specjalistów. Warsztat to gwarancja kompleksowej obsługi, przy użyciu odpowiednich środków. Dodatkowym atutem skorzystania z usług dobrego warsztatu jest również możliwość zabezpieczenia elementów, które pozostają poza naszym zasięgiem – np. zamkniętych profili. To również idealne rozwiązanie dla osób, które nie posiadają odpowiednich umiejętności, wiedzy, doświadczenia lub czasu. Znacznie lepiej zapłacić nieco więcej specjaliście niż zmarnować cenne godziny i pieniądze przeznaczone na zakup preparatów i narzędzi, które nie przyniosą żadnych wymiernych efektów w postaci skutecznej ochrony podwozia przed korozją i zimowymi warunkami jazdy.