JAK ZABEZPIECZYĆ SAMOCHÓD PRZED KOROZJĄ

Największym wrogiem każdego kierowcy są brawura, alkohol i… rdza. Korozja od zawsze była problemem, z którym posiadacze aut walczą na różne sposoby – różnego rodzaju zabezpieczenia przed takimi kłopotami oferują również producenci samochodów. Mimo zapewnień z ich strony, nie można jednak oczekiwać, że fabryczne metody będą w stu procentach skuteczne. Wynika to głównie z faktu, że karoseria aut istotnie chroniona jest specjalnymi warstwami ochronnymi, ale ekonomia robi swoje i niemal każdy producent stara się możliwie ograniczyć koszty zabezpieczeń tego typu. Nie pozostaje zatem nic innego, jak tylko wziąć sprawę w swoje ręce i samodzielnie zabezpieczyć samochód przed korozją.

jak zabezpieczyc samochod przed korozja

Jak trwałe są fabryczne warstwy antykorozyjne?

Fabryczne powłoki ochronne nakładane na samochody zwykle mają służyć przez okres gwarancji – chodzi o to, aby auto nie wracało do producenta z żądaniem kosztownej naprawy. Zwykle oblicza się ten czas na około 5-6 lat od chwili zakupu. Po tym czasie można mieć praktycznie pewność, że samochód wymaga dodatkowej ochrony – nałożone w fabryce powłoki antykorozyjne po prostu znikają pod wpływem warunków atmosferycznych, uszkodzeń mechanicznych lub chemicznych reakcji ze środkami używanymi do odśnieżania dróg.

Niestety również i młodsze auta mogą mieć problem z korozją, jeżeli tylko miały nieco bardziej burzliwą przeszłość. Powypadkowe samochody mają sporą skłonność do korozji, gdyż uszkodzenia mechaniczne zwykle powodują zniszczenie fabrycznej warstwy antykorozyjnej. Pewną „zasługę” mają tutaj też niektóre, mniej fachowe warsztaty – teoretycznie blacharz powinien odtworzyć również powłoki zabezpieczające przed wilgocią, ale w tanich, mało rzetelnych firmach zwykle nie jest to wykonywane prawidłowo. Niestety na naszych drogach spotkać można setki pojazdów po przejściach i nawet zakup jedno- czy dwuletniego auta z drugiej ręki nie może być gwarancją, że fabryczne zabezpieczenie jest wciąż skuteczne.

Czym zabezpieczyć samochód przed korozją?

Przyczyną korozji jest głównie wilgoć – dlatego też jednym z najlepszym sposobów na zabezpieczenie się przed rdzą jest niedopuszczanie do kontaktu elementów karoserii z wodą. W naszym klimacie trudno jednak liczyć na bezdeszczową pogodę przez cały rok i dlatego warto stosować preparaty ochronne na bazie wosków i olejów. Środki z zawartością hydrofobowych olejów można kupić w postaci wygodnych aerozoli do samodzielnego nakładania, co pozwala dość łatwo zabezpieczyć auto w warunkach domowych. Czy jest to jednak metoda skuteczna?

Środki w aerozolach mają jedną poważną wadę – bardzo trudno z ich pomocą dotrzeć do wszelkich zakamarków auta, a przecież praktyka pokazuje, że właśnie w takich miejscach najchętniej rozwija się rdza. Zamknięte profile, wszelkie szczeliny, elementy podwozia czy ruchome części auta wymagają szczególnej uwagi. Jeżeli decydujemy się na samodzielne natryskiwanie powłok ochronnych, to raczej unikajmy środków o przeznaczeniu uniwersalnym. Na rynku dostępne są specjalne preparaty do ochrony wewnętrznej i zewnętrznej i to właśnie one zapewnią nam optymalną ochronę poszczególnych elementów pojazdu.

Kompleksowa ochrona tylko z fachowcem

Pewność, że auto jest w pełni zabezpieczone przed rdzą da nam jednak jedynie wizyta w warsztacie. W warunkach domowych nie poradzimy sobie bowiem z wszelkimi trudnościami – dobry warsztat posiada narzędzia służące do wtryskiwania preparatów konserwujących w zamknięte profile czy urządzenia pozwalające na dokładne pokrycie całego podwozia warstwą antykorozyjną. Wizyta w warsztacie ma tę dodatkową zaletę, że w przypadku starszych aut, blacharz jest w stanie znaleźć już powstające ogniska korozji i zaproponować skuteczny sposób zahamowania ich rozwoju, czego raczej nie uda nam się zrobić we własnym, ograniczonym zakresie.