Mazda RX-8

Mazda RX8 to samochód wyjątkowy i bardzo nowoczesny. Nie powstałby jednak, gdyby nie wprowadzone w latach 20. rozwiązania opracowane przez Felixa Wankla – to właśnie on stworzył pierwszy na świecie silnik z wirującymi tłokami. W latach 50. i 60. Wiele firm rozpoczęło prace związane z doprowadzeniem tej obiecującej konstrukcji do perfekcji. Problemów było wiele i większość koncernów odrzuciła swoje projekty, wracając do klasycznych silników. Przy tej wyjątkowej konstrukcji pozostała jedynie Mazda. RX8 jest dowodem na to, że technologia rotującego tłoka ma ogromną przyszłość.

Mazda RX-8 salon samochodów używanych ASO Mazda

Mazda RX8 – samochód z klasą

Czy jednak tylko unikatowość jednostki napędowej sprawia, że ten model jest tak wyjątkowy? Zdecydowanie nie. Zwarta i drapieżna sylwetka RX8 to jeden z wielu powodów, dla których kierowcy kochają ten samochód. Dodatkowo warto pamiętać, że Mazda RX8 to auto, które pokazało, iż można zaprojektować wygodne coupe. Inżynierowie postanowili zainstalować w nadwoziu drugą, mniejszą parę drzwi i zrezygnowali ze słupka środkowego, co znacząco ułatwiło zajmowanie miejsc na tylnych siedzeniach. Wnętrze utrzymanie jest w sportowym, ale bardzo eleganckim stylu. I chociaż z zewnątrz Mazda RX8 wygląda jak rasowy samochód wyścigowy, to nie można odmówić jej uniwersalności i funkcjonalności. Bez problemu przewieźć można czwórkę osób, a bagażnik o pojemności aż 290 litrów z łatwością pomieści bagaż potrzebny w dłuższej podróży. To właśnie sprawia, że Mazda RX8 jest tak niezwykle udaną i poszukiwaną konstrukcją.

Mazda RX8 – silnik inny niż wszystkie

Jednostka napędowa używana w tym samochodzie jest wyjątkową z wielu powodów. Nazwa modelu nawiązuje bezpośrednio do innowacyjnego silnika – Mazda RX to skrót od „Rotary eXperimental”. Co takiego niezwykłego jest w tej jednostce napędowej? Silnik Wankla jest zdecydowanie bardziej skomplikowany od standardowego. Wydawać by się mogło, że czyni go to podatniejszym na awarię, ale to tylko pozory. Niezawodność to jedna z cech, którą wymieniają praktycznie wszyscy użytkownicy modelu Mazda RX8 – silnik przy prawidłowej eksploatacji jest znacznie mniej podatny na awarie i zużycie części. Szczególnie ważna jest kontrola poziomu oleju. Badania wykazały, że problemy z silnikiem stwierdzono w zaledwie 11% aut z największymi przebiegami. Taka jest właśnie Mazda – serwis zwykle dotyczy rutynowych przeglądów i uzupełnienia płynów.

Mazda RX8 – silniki warte uwagi

Produkcja tego modelu już się zakończyła nie oznacza to jednak, że brak jest chętnych na jej zakup przez miłośników marki Mazda. Używane RX8 cieszą się ogromnym powodzeniem, a ich legendarna bezawaryjność sprawia, że na rynku znaleźć można egzemplarze w niemal idealnym stanie. Szukając auta warto jednak zastanowić się jaki wybrać silnik? Mazda RX8 produkowana była z jednostkami o różnych parametrach. Wersje o mocy 192 lub 231 koni dostarczane były na rynek europejski i najczęściej w tych wariantach sprzedawane są samochody używane Mazda RX8. Silnik 215- lub 250-konny montowany był w samochodach dostępnych w Stanach Zjednoczonych oraz Japonii i raczej trudno nabyć je w Polsce. Wybór zależny jest głównie od indywidualnych potrzeb i stylu jazdy. Dobra będzie każda Mazda – używane RX8 z silnikiem 192 koni mechanicznych posiada 5-biegową skrzynię biegów, podczas gdy mocniejsze wersje otrzymały skrzynię z sześcioma krótszymi przełożeniami, która przypadnie do gustu miłośnikom dynamicznej, sportowej jazdy.

Mazda RX-8 salon samochodów używanych ASO Mazda